Under EcoDriving-kursen lär du dig planera din körning så att du värnar om både din ekonomi och miljön. Utbildningen handlar om hur teknik, miljö och ekonomi samverkar för framtiden. Vi använder oss alltid av de senaste rönen om EcoDriving är utbildning som lär Dig köra sparsamt och ekonomiskt samtidigt som Du värnar om miljön. Det finns fyra olika utbildningspaket:
I utbildningen tar man upp och går igenom körsätt, teknik, trafik och miljö.
Det handlar om teknik, miljö och ekonomi i samverkan. EcoDriving vänder sig i första hand till företag som vill utbilda sin personal i sparsam körning. Storleken på besparingen beror mycket på vilket körsätt man normalt använder. Genomsnittsbesparingen är ca 15%.
Kursupplägg ECO-driving
Utbildningen omfattar ett individuellt körpass på ca 1,5 timmar och ett gemensamt teoripass på ca 2 timmar. Kombinationen av teori och praktik är avgörande för resultatet av utbildningen.
KURSUPPLÄGG – WORKING
Utbildningen omfattar en heldag bestående av teori varvat med praktik samt ett teoripass på ca 3 timmar vid ett senare tillfälle. Utbildningen genomförs i grupp på max 6 personer.
Efter kursen har du bland annat lärt dig följande:
SPARCOACHENS UPPLÄGG
Sparcoacharbetet delas in i 4 moment: Uppstart, Förankring och genomförande, Avstämning och Summering
Moment 1 – Uppstart
Moment 2 – Förankring och genomförande
Vid moment 2 träffar sparcoachen både ledning och förare som grupp. Viktigt att denna träff har hög status d.v.s. inte på en fikarast när alla kommer och går. Här redovisning av upplägget och diskussioner om bl.a. motivationsåtgärder förs (med utgångspunkt från det som bestämts från ledningen). När alla är väl införstådda i projektet utbildas chaufförerna i EcoDriving. Efter utbildning följs resultatet upp regelbundet och kommuniceras tillbaka till förarna. Hur detta sker finns bestämt i handlingsplanen.
Moment 3 – Avstämning
Sparcoachen avstämmer med den upprättade tid- och handlingsplanen och har en utvärdering med ledningen där sparcoachen analyserar hur det har gått. Det är viktigt att ledningen innan har fört en dialog med förarna för att se vilka erfarenheter de fått hittills. Det är viktigt att både positiva och negativa erfarenheter från ledning och förare lyfts fram. Måste något ändras eller fungerar uppföljningen som den ska?
Moment 4 – Summering
Vid den slutliga träffen redovisas resultatet av arbetet i intjänade kronor och hur belöningen till förarna eventuellt har skett/kommer att ske. Den minskade miljöpåverkan i form av utsläppsminskningar redovisas och sammanställs på ett särskilt dokument.